نیک آهنگ کوثر

نیک‌آهنگ کوثر(زادة ۱۳۴۸ در تهران)، کارتونیست، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی مقیم تورنتو در کشور کانادا است. نیک­آهنگ کوثر دانش­آموختة زمین­شناسی دانشگاه تهران است، که سال ۱۳۷۰ وارد دنیای مطبوعات شد. با نشریات متعددی از جمله گلآقا، همشهری، کیهان کاریکاتور، روزنامه زن، آفتاب امروز، صبح امروز، بنیان، دوران امروز، حیات نو، مشارکت، نوروز و همبستگی همکاری کرده است.

وی که در راستای اهداف از پیش تعریف شدة خود از سوی برخی معاندان خارجی پس پرده، اقدام به قلم­زنی و نگارش متون پر از وهم می­کرد، سه هفته پیش از انتخابات مجلس ششم، در بهمن ۱۳۷۸، اقدام به مصور نمودن کاریکاتوری بی­شرمانه و اهانت­آمیز به حضرت آیت­الله مصباح یزدی نمود، که در آن دوران با هجمة خبری رسانه­های ضدانقلاب مواجه شد و توانست پی به ذائقة دشمنان ببرد.

کوثر در اردیبهشت 1382 با هماهنگی دوستان اپوزیسیون خود توانست از ایران گریخته و به سرعت در کانادا اسکان یابد.

فعالیت­های اپوزیسیونی نیک­آهنگ کوثر

او در حال حاضر نویسندة ثابت سایت روزآنلاین و رادیو زمانه و جرس و سردبیر سایت خودنویس است، که همگی جزء رسانه­های ضدانقلاب و معاند هستند. در سال ۲۰۱۰ او به همراه جمعی از روزنامه­نگاران، نویسندگان و هنرمندان ایرانی بنیاد ایران ندا را با هدف راه­اندازی تلویزیون ماهواره­ای، تأسیس کرد.

کاریکاتورهای طراحی شده علیه عوامل نظام جمهوری­اسلامی که روی سایت روزآنلاین قرار داده می­شود.

وی عضو سندیکای نیویورک­تایمز بوده و نتایج قلم­فروشی وی در نیویورک­تایمز، واشنگتن پست، گاردین، گلوب­اند میل کانادا، تورنتو­استار و دیگر نشریات بین‌المللی منتشر شده است.

نیک­آهنگ کوثر در سال ۱۳۸۱ نامزد مستقل شورای شهر تهران شد و همراه با گروهی، ائتلاف سبز را راه انداخت که البته در این انتخابات شکست خورد. وی برای امرار معاش در کانادا مدتی در یک خشکشویی کار می­کرد و بعدها توانست در یک خبرگزاری کانادایی مشغول به کار شود. همچنین وی کلاسهای خانة کاریکاتور ایران را در سال ۱۳۷۵ راهاندازی کرد.

به گفته خود کوثر، در سال­های دور از وطن ارتباط­هایی را با خانوادة هاشمی داشته و خود ابراز می­کند که در این سال­ها دستوراتی برای نوشتن مطلب علیه نظام به او داده شده است. در 21 مهرماه سال 89 فایل صوتی مکالمه کوثر و مهدی هاشمی ضبط شده و چند ماه بعد در رسانه­ها منتشر شد. در این مکالمه کوثر عامل رسانه­ای ضد­انقلاب با پیشنهادی خبیثانه خطاب به مهدی هاشمی می­گوید : " حرکت­های رسانه­های نظام را باید از قبل بدانید. اما مهدی هاشمی وزن مشخصی دارد، فائزه هاشمی وزن مشخصی دارد. به نظر من که این محدوده را خوب می­شناسم از این وضع و از این پتانسیل استفاده خوبی نشده و اینکه شما(یعنی مهدی هاشمی) رو بازی نمی­کنی برداشت اینست که شما برای بازگشت به ایران امید داری".

همچنین در این مکالمه، هاشمی با ادعا بر داشتن برخی اطلاعات درباره سفرهای احمدی­نژاد به نیویورک، دستوراتی برای طراحی کاریکاتور و نوشتن مطلب بر علیه آنها و نظام جمهوری اسلامی، به کوثر می دهد.

کاریکاتور­های کوثر از طراحی­های زننده­ای برخوردار است، بطوریکه اشخاص مملکتی را بدون توجه به موقعیت آنها بیش از هر شخص بیگانه­ای زیر سوال می­برد و و در برخی زمان ها مانند انتخابات که نیاز به آرامش در کشور است، با طراحی برخی کاریکاتور­ها به تشویش اذهان عمومی می­پردازد. این کار وی بی­شرمانه و خارج از عمل یک کاریکاتوریستی است که نهایت کارش، وظیفة نقد برخی اشخاص را دارد. این در حالی است که بیشتر دستوراتش را از سمت مهدی هاشمی می­گرفته است: "مهدی هاشمی منبع خبری بسیاری از رسانه­های(ضد انقلاب) خارج از کشور بود که گاهی وقت­ها که  تماس میگرفت تا خبری را به ما  برساند."

اینطور کارها بطور حتم از روی خشم و بغض نسبت به نظام جمهوری اسلامی است که نیک آهنگ خوب می­داند که این بغض را در کجا بترکاند و چگونه زهر خود را بریزد. اما کار او هنر نامیده نمی شود، چرا که یک هنرمند هیچگاه به تمسخر کسی نمی پردازد بلکه با هنر خویش می تواند به نرمی انتقاد خود را نسبت به حکومت یا شخص ابراز کند.

مختصری از ارتباطات اجتماعی:

·        داریوش آشوری

·        مهران براتی

·        شهرنوش پارسی پور

·        مهدی جامی

·        امین جهانبگلو

·        رضا دقتی

·        آرش سبحانی

·        رضا علامه‌زاده

·        محبوبه عباسقلی‌زاده

·        کاظم علمداری

·        مسیح علی‌نژاد

·        مهرانگیز کار

·        محسن نامجو

·        محمدرضا نیکفر

·        مانا نیستانی

·        توکا نیستانی

·        مسیح علی­نژاد

مختصری از ارتباطات رسانه­ای:

·        گلآقا

·        روزنامه زن

·        آفتاب امروز

·        صبح امروز

·        بنیان

·        دوران امروز

·        حیات نو

·        مشارکت

·        نوروز

·        همبستگی

·        روزآنلاین

·        رادیو زمانه

·        جرس

·        خودنویس