اخیراً و پس از رد صلاحیت اکبر رفسنجانی از سوی شورای نگهبان که عمده دلیل آن کهولت سن وی و عدم توانایی جسمانی برای کسب مقام ریاست جمهوری کشور بود، رسانه­های ضدانقلاب اقدام به انتشار تحلیلی با عناوین مختلف نمودند که برنامة انتخاباتی رفسنجانی را در 5 ماده به طور شفاف اعلام می­نمود.

در یکی از این موارد که به طور هوشمندانه اقدام به مدیریت وی شده، در 5 محور پیشنهاداتی در قالب چالش­های پیش روی او، به وی اعلام شده بود که بر اساس شواهد و قرائن، می­توان پتانسیل رفسنجانی را در جذب برنامه­های گروه­های معاند و ضدانقلاب مشاهده کرد.

در مقالة مذکور که نگارش آن توسط امید معماریان(از نویسندگان رسانه­های ضدانقلاب و مورد حمایت آمریکا) انجام شده، در موضوعاتی نظیر کهولت سن، کارنامة گذشته، احساس مالکیت نظام وحق به جانب بودن، مشخص کردن تغییر و حواریون دوآتشه وفیس بوک اقدام به چالشی جلوه دادن این موضوعات، در مسیر حرکت انتخاباتی رفسنجانی، برای تصدی پست ریاست جمهوری شده است. نکات حائض اهمیت در این مطلب، ارائة برنامه به وی و همچنین عملکرد ایشان طبق برنامة پیشنهادی از سوی معاندان و ضدانقلاب است.

در ادامه، موارد مطرح شده و راهکارهای ارائه شده از سوی نویسنده را مورد بررسی قرار می­دهیم تا با وضوح بیشتری سند همفکری ارکان ضدانقلاب با برنامة انتخاباتی وی نمایان گردد.

کهولت سن

§        چالش: هاشمی رفسنجانی ۷۹ ساله است. چنین سنی برای مسؤلیت سنگینی مانند ریاست جمهوری که با جلسات متعدد، تصمیم­گیری­های دشوار، سفرهای خارجی و درنهایت تدبیر در حل مسائل روز و پیچیده کشوراست، هیچ همخوانی ندارد. وقتی پای مناظره­های تلویزیونی برسد، رأی دهندگان این کهولت سن را در او خواهند دید.

§        راهکار: برای کم رنگ کردن این عامل بازدارنده، هاشمی چند راه پیش رو دارد و مهمترین آن اینکه به محض تایید صلاحیت شدن، اسامی افرادی که در کابینه و مسوولیت‌های مختلف به کار خواهد گرفت را مشخص و اعلام کند. ترکیب این افراد است که می تواند موضوع سن هاشمی را در حاشیه ببرد.

§        اقدام رفسنجانی: اعلام اسامی ستاد انتخاباتی خود با میانگین سن 50 سال، و طبق معیارهای گفته شده

کارنامة گذشته

§        چالش: زمانی که هاشمی رفسنجانی مسؤلیت ریاست جمهوری را به عهده داشت اتفاقاتی در این مملکت افتاده که میلیو‌ن‌ها نفر همچنان برای آنها به دنبال پاسخ هستند.

§        راهکار: هاشمی باید برای چنین اتفاقاتی توضیح داشته باشد و به صورت خیلی واضح و مشخص تصریح کند که چنین اتفاقاتی در زمان ریاست جمهوری­اش نخواهد افتاد، نسبت به آن وقایع خانواده­های افراد می­توانند پرونده‌ها را باز و پیگیری کنند و خود از هیچ اقدامی برای دلجویی و جبران خساراتی که به آنها وارد آمده کوتاهی نخواهد کرد(صرف نظر از اینکه خودش به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دست داشته یا نه، و یا حتی بعداً خبردار شده، ولی کمکی به کشف حقیقت نکرده است) با توجه به جو سیاسی کنونی او باید بتواند راهی برای فاصله گرفتن و شفاف کردن مسؤلیت خود در برخی از این اقدامات پیدا کند.

§        اقدام رفسنجانی: اعلام حضور در انتخابات با شعار کذب درخواست جمع کثیر مردم از وی و اقدامات انتخابات 84 در انتشار شعارهایی با عنوان "هاشمی 2005" که رنگ و لعاب تغییر داشت.

احساس مالکیت نظام وحق به جانب بودن

§        چالش: یکی از دافعه‌های هاشمی رفسنجانی که در تبلیغات انتخاباتی او در سال ۸۴ هم مشهود بود، انتقال این حس به مخاطب بود که انگار خود را صاحب خانه می داند و رأی دهنده باید از خدایش باشد که به او رأی بدهد. هاشمی نمی­تواند و نخواهد توانست با چنین روحیه­ای حتی انتخابات پسته فروشان رفسنجان را هم ببرد چه برسد به انتخابات ریاست جمهوری.

§        راهکار: اگر آشنا با ظرافت­های یک کمپین انتخاباتی، شکل­بندی به پیام اصلی، خواست­های رأی دهندگان، تنظیم رفتارهای کاندیدا و نحوة تعامل پیام­ها و برنامه­ها و ارائه او به مردم باشند، تردید نخواهند کرد چنین نکاتی را برای شخصیتی مانند هاشمی، که ممکن است شنیدنش و مهمتر، تغییر و انجام دادنش سخت باشد، توضیح دهند و تبیین کنند.

§        اقدام رفسنجانی: کاهش چشم­گیر بیان مالکیت از زبان وی، و ادامة همین مسیر از سوی فرزندان(یکی از فرزندان وی در مصاحبه­ای گفته بود بابا اکبر انقلاب را فرزند خود می­داند!)

مشخص کردن تغییر و تفاوت

§        چالش: هاشمی سال ۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و رأی نیاورد. در خرداد ماه سال ۹۲، هاشمی باید از خود بپرسد چرا مردم باید به او برگردند و رای بدهند؟ چرا بار اول رای ندادند؟

§        راهکار: هاشمی باید نشان دهد چرا هاشمی سال ۸۴ نیست، چرا هاشمی هاشمی ۷۲ نیست، چرا هاشمی بعد از جنگ نیست، چرا هاشمی ۹۲ است و این هاشمی ۹۲ چگونه هاشمی ۹۲ شد و چه کار خواهد کرد که هاشمی ۹۲ بماند و  وقتی به قدرت رسید برنگردد و هاشمی ۷۲ بشود؟ او در این مسیر سرمایه ای دارد و عملکردی دارد و می تواند از آن بهره بگیرد. بعد از تایید صلاحیت‌ها، کسانی که پیکار مبارزاتی هاشمی را اداره می کنند، اگر نتوانند همه سرمایه ایی که هاشمی دارد را جمع کنند و نشان دهند که چرا هاشمی ۹۲ متفاوت است با هاشمی سالهای قبلش که از هر انتخاباتی بدون شک بازنده بیرون می آمد، مشکل بزرگی در جلب رایی خواهند داشت.

§        اقدام رفسنجانی: اعلام نظر در مورد نحوة تبلیغات، نحوة چیدمان ستاد انتخاباتی و همچنین ایراد سخنان با محتوای تغییر در روند خود.

حواریون دوآتشه وفیس بوک

§        چالش: آنها کسانی هستند که هاشمی را به نوعی عرضه می­کنند که نیازمند به مواجهه با چالش­های بالا نیست. آنها برای هر یک از موارد بالا توجیهی می­آورند و به مخالفان و منتقدان و کسانی که پرسشگری ساده­ای می­کنند خرده می­گیرند، حمله می­کنند و هاشمی را به سمتی سوق می­دهند که  تن به مسؤلیت­پذیری و عرق ریختن برای جمع کردن آراء ندهد.

§        راهکار: این مدافعان سرسخت هاشمی، دافعه­ای ایجاد کرده­اند که در هر نوشته و یادداشتی می­توان بخش­هایی از آن را مشاهده کرد و اگر مسری شود چنین دافعه­ای در برنامه­ها و سخنرانی­های انتخاباتی تیم پیکار مبارزات انتخاباتی هاشمی، جاری و گفتمان غالب شود، باید فاتحة رأی آوردن او را خواند.

§        اقدام رفسنجانی: انتشار مقالات و تیترهای حمایتی از سوی تارنماهای منتسب به وی، دروغ­پراکنی رسانه­ای در موضوعات مختلف نظیر درخواست آیات عظام در بارة حضور وی در انتخابات و همچنین حذف آرشیو سال 88 از وب­سایت رسمی وی.

حال با در نظر گرفتن 5 محور ارائه شده در مقاله و اقدامات ایشان در تحقق موارد این نظریه، به وضوح می­توان دریافت که اندیشکده­ها و چه بسا سرویس­های اطلاعاتی پس پردة معاندان در تنظیم این مقاله دست داشته­اند. چرایی و چگونگی حرکت رفسنجانی در مسیری که دشمنان انقلاب برای او ترسیم نموده­اند را می­بایست، در ادبیات سالیان گذشتة وی و اقدامات نامأنوس با آرمان­های امام و انقلاب در فتنة 88، جستجو نمود.

تشکیل اقدامات بسترساز مجدد رفسنجانی برای حضور فتنه­گران

در بخش نهایی مقاله، اینطور آورده شده که "اگر که به چالش­های پنج گانه­ای که در بالا آمد توجه داشته باشد و آنها را جدی بگیرد. چنین جدی گرفتنی شور و شوقی جدی ایجاد خواهد کرد و اثری دومینویی در روزهای منتهی به انتخابات خواهد داشت و گروه های محذوف(فتنه گران) را بار دیگر به صحنه خواهد آورد."