مانا نیستانی

مانا نیستانی متولد ۱۳۵۲ در تهران کاریکاتوریست و فرزند منوچهر نیستانی شاعر و برادر توکا نیستانی معمار و کاریکاتوریست ضد انقلاب است. وی کار خود را با نشریه حمل­و­نقل در سال 1368 با کمک برادرش توکا نیستانی آغاز کرد و در ابتدای کار خود، با نشریاتی نظیر آدینه، ایران فردا، پیام امروز همکاری داشت.

کاریکاتور جنجالی او در هفته نامه ایران موجب واکنش‌های شدیدی علیه او شد. در این کاریکاتور تصویر یک سوسک که کلمه­ای به زبان ترکی می­گفت رسم شده بود، که باعث توقیف روزنامة ایران و دستگیری او به همراه مهرداد قاسم­فر(سردبیر وقت روزنامة ایران جمعه) شد. این کاریکاتور سبب تظاهرات‌های گسترده در تبریز و مناطق ترک­‌نشین ایران، کشته و زخمی شدن عده­ای از معترضین در شهرهای نقده، ارومیه، تبریز و مشکین­شهر گردید. در پی تظاهرات گسترده در تبریز و دیگر شهرهای ترک زبان کشور، هیأت نظارت بر مطبوعات تشکیل جلسه اضطراری داد و روزنامه ایران را موقتأ توقیف و پروندة آن را را به دادسرا فرستاد که در نهایت روزنامة ایران ۳۱ اردیبهشت ضمن عذرخواهی، اعلام کرد که مانا نیستانی را اخراج کرده‌است.

نیستانی به مدت 90 روز در بازداشت بود و پس از آن به مدت 10 روز آزاد شد ولی در همین زمان از کشور فرار کرد. مانا نیستانی پس از خروج از ایران برای مدتی در مالزی مقیم و مشغول به تحصیل بود سپس به پاریس رفته و هم اکنون ساکن فرانسه است.

نیستانی پس از توهینی که علیه مردم ترک زبان در روزنامه ایران جمعه منتشر شد اعلام کرد:

 «همیشه فکر می کردم، اگر بنا به مسافرت باشد، آخرین نفری خواهم بود که از ایران خارج می شود؛ چون به ثبات اهمیت می­دهم. همیشه از این که خانه یا مدرسه­ام را تغییر بدهم، ترس داشتم؛ چه برسد به این که کشورم را عوض کنم... ناچار شدم ایران را ترک کنم؛ چون باید مدتی را در زندان می­گذراندم و دیگر نمی­توانستم آزادانه قلم بزنم!»

این کاریکاتوریست، پس از فرار به خارج کشور و پناه بردن به بیگانگان، رویه­ای سیاسی پیش گرفت و آثارش به سمت موضوعات مورد پسند غرب درباره ایران، مثل حقوق بشر و زندانیان سیاسی و... سوق پیدا کرد؛ که البته خودش علت آن را، در همین گفتگو، مشکل ارتزاق میداند:

 «برای ارتزاق، چاره­ای نداشتم برای رسانه­های مجازی مثل رادیو زمانه و مردمک طراحی کنم.»

وی در خلال جریان فتنه سبز اقدام به ترسیم کاریکاتورهایی بر ضد سران حکومت ایران نمود و حمایت آشکار خود را از فتنه سبز اعلام نمود. در مصاحبه با شبکة تلویزیونی رسا از میزان دلبستگی بی­حد خود به موسوی و کروبی پرده برداشت و در عین حال اعلام کرد عقاید موسوی را نیز قبول ندارد.

به عقیده نیستانی کشته شدگان فتنه در سال 88 که در پی ایجاد اغتشاش در کشور به قتل رسیده­اند شهید محسوب می­شوند.

مجموعه آثار او موسوم به درگیرها با نگاهی یکسویه به نقد سیاست­های جمهوری اسلامی می­پردازد. در آثار او تمام نهاد­های جمهوری اسلامی نظیر بسیج و سپاه تا سران و مقامات سه قوه مورد نقد بی منطق قرار میگیرند. او در وب­سایت مردمک که آثار او را منتشر می­سازد به روشنی مردم را تشویق به تحریم انتخابات و عدم حضور در پای صندوق­های رأی می­کند. خط تحریم انتخابات تنها از سوی رضا ربع پهلوی القا می­شود و سایر گروه­ها و احزاب سیاسی و حتی مخالفین حکومت مردم را تشویق به حضور در انتخابات می­کردند. در این میان نیستانی همچنان عقیده دارد باید انتخابات تحریم شده و مردم برای انتخاب فرد مورد نظر خود اقدام نکنند. از سویی نیستانی در آثار خود به القا اندیشه تقلب و مهندسی آرا در انتخابات پرداخته و ازین راه نیز مردم را تشویق به عدم حضور در انتخابات برای جلوگیری از تقلب در آراء می­کند. پوچی عقیده تقلب و مهندسی آراء که نیستانی سخت معتقد به آن است، با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، شمارش آراء و اعلام نتیجه واضح­تر از قبل شد. به علاوه حضور گسترده مردم در پای صندوق­های رأی و شادی مردم از نتیجه انتخابات بیانگی دوری اندیشه­های نیستانی از تفکر مردم داخل ایران است. در شرایطی که تمام مردم و مسئولان نظام و حتی مخالفین حکومت در ایران و خارج از کشور نتیجه انتخابات را پذیرفته اند نیستانی همچنان بر نظریه مهندسی انتخابات پافشاری می­کند.

وی در سال 2010 برندة نشان شجاعت از شبکة بین‌المللی مدافع حقوق کارتونیست‌ها شد. اما جایزه را نیک­آهنگ کوثر، دیگر کاریکاتوریست ضدانقلاب به نمایندگی از او دریافت کرد. نیک آهنگ در سخنرانی پس از دریافت جایزه نیستانی را مدافع همة اقوام ایرانی مانند ترک‌ها، کردها، لرها و بلوچ‌ها که برای دفاع از حقوق خود مبارزه می‌کنند و در رنج بوده‌اند معرفی کرد در حالی که او به دلیل استنباط توهین به همین قومیت­های ایرانی مجبور به پناه بردن به بیگانگان شده است.

خلاصه ای از روابط اجتماعی:

·        توکا نیستانی

·        نیک آهنگ کوثر

·        سامان اربابی

·        وی در برنامه گپ شبکه رسا تی وی اعلام کرد روابط عمومی بسیار اندکی دارد و اغلب از منزل خارج نمی­شود.

مختصری از ارتباطات رسانه ای:

·        روزنامه ایران جمعه

·        آدینه

·        ایران فردا

·        پیام امروز

·        مردمک

·        رادیو زمانه

·        جرس

·        کلمه

·        صدای آمریکا

·        بی بی سی

·        دویچه وله

·        رسا تی وی